“İstanbul yazarı” denince akla gelen ilk adlardan kabul edilen Osman Cemal Kaygılı’nın bir çok Yenigün gazetesinde piyasaya sürülen kent yazıları Köşe Nahiye İstanbul’ kitabında gösterildi. Kaygılı, kült romanı Çingeneler’de gündelik yaşamın mühim figürlerinden Çingenelerin kültürünü söyledi. İki kitap da Can Yayınları etiketiyle gösterildi.
İstanbul’un meşhur semtleri de var bu yazılarda, yalnız adı malum, gazete haberlerinde geçmeyen semtler de – hatta daha oldukca onlar. Kadıköy’ün Kadıköyü, Yakacık’ın üzüm bağları, Mecidiyeköy’ün mesire yeri olduğu zamanlardan kalma bir ağız tadı yolculuğu bu yazılar bununla beraber. Semtlerin yanında, şehrin renkli sakinlerinin de köşe bucağı tuttuğu bir kitap. Bir zamanların İstanbul’unun meşhur simaları garip özellikleriyle Osman Cemal Kaygılı’nın keyifli kaleminde bugün, bir kez daha yaşam buluyor.
Periyodunun İstanbul’unun kıyısında köşesinde ne var ise, insanını, yemeğini, içme sularını, toplu taşıma araçlarını, her şeyini, “Aman, unutulmasın!” korkusuyla birer birer not düşüyor Osman Cemal Kaygılı. Bizlere de bir zamanların geniş, oldukca kültürlü, oldukca dilli İstanbul’u için bir kez daha iç çekmek kalıyor.
GÖRMEZDEN GELİNENLERİN ROMANI
Görmezden gelinenlerin, unutulanların yazarı Osman Cemal Kaygılı, kült romanı Çingeneler’de gündelik yaşamın mühim figürlerinden Çingenelerin kültürüne değdiriyor kalemini. Yazar, beraber yaşadığımız fakat haklarında neredeyse hiçbir şey bilmediğimiz İstanbul Çingenelerinin günlük yaşamı, kültürü, müziği, eğlencelerini; müziğe tutkun, araştırmacı bir gencin hikâyesiyle beraber, garip bir kurguyla konu alıyor ve okuyucularını bir zamanların İstanbul’unda keyifli bir yolculuğa çıkarıyor.
“Ben bu işi salt musiki merakı yüzünden takip ediyorum; onun için ne yapmış olup yapmış olup bizdeki şu bohem yaşamını, Çigan yaşamını beş-on güne kadar yakından inceleyeceğim, bakalım bahtımıza neler çıkacak! Esasen meşhur sözdür: Çingene’nin zurnasında peşrev olmaz, ne çıkarsa bahtına!”